TW Plast - producent reklamówek, eco

Reklamówki foliowe – rodzaje, gatunki i aspekt recyklingu

Konsumenci przywykli do nieustannego eksploatowania reklamówek foliowych. Od wielu lat stanowią one podstawową torbę zakupową, bez której ciężko wyjść ze sklepu. Trendy w tej dziedzinie intensywnie się zmieniają, a to ze względu na nowe wymogi recyklingowe. Cena jednorazowych opakowań z tworzywa sztucznego w wielu miejscach sprzedażowych intensywnie zdrożała. Reklamówki, niegdyś darmowe i powszechnie dostępne, są wypychane przez bardziej ekologiczne i przyjazne środowisku opakowania. Na pierwszy plan wychodzą torby papierowe, za które jednak konsumenci tak czy inaczej muszą zapłacić. Czy każda reklamówka plastikowa jest szkodliwa? Które z nich nadają się do ponownego wykorzystania, dzięki czemu mogą mieć efektywne i długotrwałe zastosowanie? Dlaczego opłata recyklingowa jest wybiórcza i nie dotyczy niektórych rodzajów toreb? O tych aspektach piszemy w niniejszym artykule.

Reklamówki – dlaczego niektóre podlegają opłacie recyklingowej?

Torby foliowe, które zostały wykonane z tworzyw sztucznych i są sprzedawane w sklepach jako dodatkowe opakowania, podlegają tzw. opłacie recyklingowej. Są one naliczane w jednostkach handlu detalicznego, wobec czego przedsiębiorca prowadzący np. sklep spożywczy jest zobowiązany do egzekwowania tej opłaty (jednostkę handlu detalicznego stanowią także m.in. dyskonty czy stacje benzynowe). W praktyce koszty przenoszone są na konsumenta. Oferowane torby plastikowe na sprzedaż kosztują zwykle kilkadziesiąt groszy, inne zaś można kupić za złotówkę. Opłata dotyczy dodatkowych toreb, zatem nie jest wliczane np. podstawowe opakowanie żywności, wyprodukowane z plastiku (np. kubek od jogurtu czy opakowanie od mięsa).

Co stanowi opłatę recyklingową pobraną?

W ramach opłaty recyklingowej przedsiębiorca jest zobowiązany do pobierania należności pieniężnej w dowolnej formie – bez znaczenia, czy w postaci papierowej czy postaci elektronicznej. Opłata pobrana to taka, która została pobrana przez kasjera i sfinalizowana w systemie. W istocie konsument otrzymuje paragon, tak jakby nabywał każdą inną dowolną rzecz w sklepie.

Wymagania prawne dot. sprawozdawczości za opakowania plastikowe

To nie koniec zadań, które zostały nałożone przez ustawodawców na przedsiębiorcę. Podstawa prawna wskazuje także na konieczność tworzenia sprawozdań, w każdej jednostce sklepowej. Sprawozdania muszą być realizowane w terminie i nie mogą zostać odwleczone w czasie. Wskazuje na to m.in. ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Sprawozdanie musi zostać złożone do połowy marca kolejnego roku, którego dotyczy dokument. Pismo powinno zawierać skonkretyzowane dane tj. adres i podstawowe informacje.

Reklamówki – co oprócz opłaty recyklingowej? Wpis do rejestru BDO

Jeśli przedsiębiorca wprowadza do obrotu opakowania lub produkty w opakowaniach, powinien zweryfikować, czy nie musi uzyskać wpisu do rejestru BDO. Jak widać, rozporządzanie opakowaniami syntetycznymi znajduje swoje głębokie uwarunkowanie prawne. Z punktu widzenia nabywającego torbę w sklepie sprawa zamyka się w momencie sfinalizowania transakcji. W przypadku działań przedsiębiorcy wymagana jest większa liczba warunków i formalności do spełnienia.

Które reklamówki nie zawierają opłaty recyklingowej?

Reklamówki, które spełniają ustawowe przepisy dotyczące opakowań bardzo lekkich, są zwolnione z opłaty recyklingowej. Dotyczy to m.in. produktów oferowanych w opakowaniach, które stanowią ich integralną część i bez których nie mogą być sprzedawane w sklepie. Drugi warunek dotyczy pakowania produktów luzem – tego typu lekkie reklamówki są także pozbawione opłaty recyklingowej. Reklamówki z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania warzyw, owoców, pieczywa również nie są objęte opłatą recyklingową – podobnie zresztą jak reklamówka świąteczna, np. z ozdobnymi uchwytami lub dodatkowymi elementami upiększającymi.

Podstawowe opakowanie żywności luzem – dlaczego jest bezpłatne?

Tego typu wyłączenia są podyktowane zapobieganiu marnowaniu żywności podczas codziennych zakupów. Niezwykle duża część osób korzysta z wydanych lekkich reklamówek, umiejscowionych tuż przy stoiskach warzywnych. Ze względów higienicznych jest wskazane korzystanie z takich lekkich toreb (typu worki) do nakładania owoców, warzyw czy pieczywa. Jeśli zasady byłyby inne, znaczna część produktów marnowałaby się, ze względu na niewielki popyt i konieczność doliczenia dodatkowych kosztów.

Bez opłaty dla reklamówek od pakowania produktów oferowanych luzem

Zwolnienie z opłaty recyklingowej za reklamówki obejmuje jednak wyłącznie te torby, które spełniają wyżej wymienione założenia. Inne worki z tworzywa sztucznego – pozostałe torby w ofercie przeznaczonej klientom zawierają dodatkową opłatę. Póki co nie zanosi się na to, aby ustawodawca miał nałożyć dodatkowe opłaty na klienta, który decyduje się na spakowanie produktu luzem. Nie oznacza to jednak, że tego typu rozwiązania nie wejdą kiedyś w życie.

Reklamówki czy torby papierowe – czy na pewno wiemy, co jest bardziej eko?

Reklamówki wykonane z tworzywa sztucznego wywierają jednoznacznie negatywny wpływ na środowisko. Nie chodzi o sam proces ich produkcji, który jest znacznym obciążeniem dla przyrody, ale także o aspekt rozkładania się syntetycznych związków. Gleba pobiera substancje z reklamówki w ślimaczym tempie. Nie ma najmniejszych szans, aby reklamówki z tworzywa sztucznego i inne oferowane syntetyczne torby podlegały naturalnemu „wchłonięciu” i rozkładowi za naszego życia. Torby papierowe są w tym kontekście znacznie bardziej przyjaznym rozwiązaniem dla środowiska. Oferowane torby z papieru doskonale sprawdzą się jako opakowanie tymczasowe, które pozwoli na przetransportowanie niewielkiej ilości produktów. Torby z papieru są mniej odporne od reklamówek. Zwykle są również mniej pojemne, przez co tracą na swoim praktycznym zastosowaniu. Klienci mają zatem dość spory dylemat: wybrać mniej ekologiczną torbę z tworzywa sztucznego, czy też zainwestować w torby z papieru? Informujemy, że nie ma jednego rozwiązania w tym kontekście. Warto jednak zwrócić uwagę w stronę syntetycznych reklamówek najbardziej odpornych i solidnych, które okażą się dla klientów najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem.

Reklamówki z tworzywa sztucznego ze sklepu – które najbardziej praktycze?

Nie sposób całkowicie zrezygnować z reklamówek plastikowych. W obecnych warunkach jest to wręcz niemożliwe do osiągnięcia. Mimo, iż klienci korzystają z pozostałych toreb, to część zakupów niemal każdy transportuje w plastikowych torbach, szczególnie jeśli mówimy o produktach zakupionych w dyskontach. Warto na problem środowiskowy spojrzeć z innego punktu widzenia: reklamówki, które są objęte opłatą recyklingową, nie zawsze nadają się do ponownego użytku. Z tego też powodu, jeśli mamy zakupić reklamówki trwałe i wielorazowe, lepiej zdecydować się na solidne torby wykonane z najmocniejszych plastików. Dzięki ich porządnemu wykonaniu będziemy je użytkować przez długie miesiące, bez konieczności systematycznego kupowania nowych egzemplarzy.

Reklamówki HDPE – wykorzystywane rozsądnie nie muszą szkodzić

Torby z plastiku produkowane w technologii blow mogą być wykorzystywane wielokrotnie. Istnieją także torby z dodatkiem biodegradowalnego plastiku EKO. Są one znacznie bardziej przyjazne środowisku i mogą być ponownie wykorzystywane w recyklingu, nawet jeśli ulegną zniszczeniu. Jednym z producentem solidnych toreb plastikowych jest TW Plast. Firma podkreśla, że dbanie o środowisko to także wielorazowe wykorzystywanie dobrej jakości toreb, w ramach stylu less waste. W ofercie firmy są dostępne reklamówki z nadrukiem (także nadrukiem personalizowanym) do użytku hurtowego w rolce i detalicznego. Zamówienia w określonym terminie należy składać wchodząc w adres URL strony i sprawdzając dane teleadresowe (dane kontaktowe). Dostępne produkty można modyfikować, również pod kątem marketingowe (własne logo bądź logo firmowe). Wpisz w twojej przeglądarce: sklep TW Plast, by dowiedzieć się o najnowszych promocjach dostępnych na stronie renomowanego producenta hurtowego i detalicznego.

Aktualności
ze świata TW Plast

W ciągu 2 lat działalności naszej firmy mam kilka ważnych dat, które były dla nas krokiem w kierunku rozwoju z zachowaniem najwyższej jakości naszych produktów.

TW Plast to nie tylko maski medyczne

W Zakładzie Produkcyjnym w Drwalewicach, wytwarzamy produkty z polietylenu (PE), czyli m.in. folię stretch, folię eco, folię spożywczą, reklamówki HDPE / LDPE, worki i woreczki HDPE / LDPE.

Technologię produkcji opieramy na eliminacji ilości odpadów oraz ich ponownego wykorzystania, co wpływa na ochronę środowiska

Maski medyczne

Produkujemy maski medyczne Typu II oraz FFP2 NR na polski i europejskie rynki

Produkty foliowe

Jesteśmy producentem produktów
foliowych do wielu zastosowań

Produkty innowacyjne

To produkty, dzięki którym lepiej zadbamy o własne zdrowie i lepsze samopoczucie

Jeśli mają Państwo pytania, jesteśmy do dyspozycji

Zachęcamy do skorzystania z poniższego formularza. Dzięki temu Państw pytanie szybko trafi do odpowiedniego działu.
Odpowiemy tak szybko jak będzie to możliwe.

Dane firmy

TW Plast Sp. z o.o.
Ul. Mińska 69
05-306 Jakubów

NIP: 9372722562
REGON: 383776873
KRS 0000792916

tel. +48 22 750 00 80
e-mail: office@twplast.pl
www.twplast.pl

Produkcja

Folia stretch i inne
Maski medyczne PRAESIDIUM
Maski ochronne PRAESIDIUM
Produkty innowacyjne

Ważne informacje

Przydatne informacje

Jak prawidłowo nosić maski medyczne?
Przed czym chronią nas maski medyczne?
Czy jest produkcja z re-granulatu?
Jak możesz czuć się bezpieczniej w czasie pandemii?

Regulamin strony www

TW Plast w Internecie / TW Plast w social media

Wszystkie prawa zastrzeżone dla TW Plast 2021

 
Przejdź do treści